söndag 22 januari 2012

strawberry semifreddo with lovely pieces of dark chocolate



Igår lovade jag er ett fantastiskt gott recept på semifreddo. Jag blev inspirerad av m.ade b.y m.ary när hon häromdagen hade gjort en jordgubbssemifreddo med kanderade nötter och maränger som såg så fantastiskt god ut, så jag kikade vad jag hade hemma. Ja det är ju inte alltid man har allt i receptet hemma, så det blev en semifreddo med jordgubbar, hackad mörk choklad och maränger. Mottogs mycket väl här hemma!

Först gjorde jag en jordgubbskompott av 250 g frysta jordgubbar och 1/2 dl strösocker (dvs lät det värmas upp i kastrull på låg värme tills de jordgubbarna blivit mjuka och sedan höjde jag värmen och lät det puttra i 30 min till en tjock jordgubbskompott). Detta lät jag sedan svalna och bli helt kallt.

Därefter vispade jag 2 äggvitor tillsammans med 1/4 dl strösocker hårt och fluffigt i en bunke, 2 äggulor, 1/4 dl strösocker och 1 tsk vaniljsocker ljust och fluffigt i en annan bunke och 2 dl vispgrädde tjockt i en tredje bunke.
Därefter vände jag ner grädden i äggulesmeten och sedan vände jag ner äggviteskummet i grädd- och ägguleblandningen.
Sist vände jag ner jordgubbskompotten, 25 g hackad mörk choklad och några lätt krossade maränger.

Därefter var det bara att hälla upp i en exempelvis en gammal glasslåda, täcka med lock och ställa in i frysen ca 4 timmar. 

Den ska vara lite mjuk när man tar ut den, det är det som är grejen med en semifreddo! Så om du har den i frysen längre än 4 timmar kan du låta den stå och tina en liten stund innan servering.



Hoppas ni har en härlig söndagskväll!

3 kommentarer:

Stina sa...

Mmmm... så gott.:-) Kram Stina

Ullis sa...

Så gott det låter! Och så fina dina bilder är!
Kram
kram

Mary sa...

Sv; tack för dina fina ord hos mig :) din variant på semi-freddo ser tokhärlig ut! Kram Mary