onsdag 31 augusti 2011

Chokladkaka och att spara på slantarna


Jag och Herr J har slagit våra kloka huvuden ihop här hemma och beslutat att vi ska behandla vår matbudget med lite mer respekt än vi gör idag. Här hemma äter vi bara vegetariskt och köper i princip allt vi kan ekologiskt och närproducerat. Dock är det så, att trots det höga priset på de ekologiska och närproducerade varorna så är det i småhandlandet som våra penningar rinner iväg. Vi är helt enkelt ofta för lata för att ta cykeln bort till stormarknaden. Istället handlar vi i den lilla butiken som ligger alldeles i närheten av vårt hem. Detta gör att vi allt som oftast bara handlar hem mat för dagen och istället för att storhandla en gång i veckan ränner vi alltså till affären en (ibland två!) gånger om dagen. Nej, här ska det nu bli ordning och reda på torpet. I söndags gjordes det upp en matsedel för hela veckan och i måndags handlades allting hem. Allt, för en hel vecka (det var inte lätt att ta sig hem med fem kassar på två vingliga cyklar!). Detta gjorde att vår matkostnad nästan halveras denna veckan, och jag komma på hur många roliga saker som helst som man kan göra för de pengarna, kanske köpa några av de vackra tapeterna som jag suktat så länge efter. 
Idag rörde jag ihop min favorit kladdkaka till kaffet, receptet på den hittar ni i Rosendahls trädgårdscafé, och till den serverades grädde som jag smaksatt med lite skal och saft från en apelsin. Apelsingrädden har en god vän tipsat mig om och den är sannerligen en vinnare varenda gång.
Så, nu har vi kladdig fransk chokladkaka till kaffet i några dagar framöver. Student-tänk!

Hoppas ni har en mysig kväll!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ni är så mysiga, du och herr J. Ska lätt testa chokladkakan, lite av en favorit kan man tänka :)